توزیع و پراکندگی کاربران برتر ایکس (توییتر) فارسی – شهریور 1404
#مرکز_پژوهشی_بتا با همکاری پلتفرم IN6.ir با انتشار گزارشی در شهریور 1404 کرد که بر اساس آن ایکس فارسی جامعه ای گسترده دارد، اما در لایه های میانی متمرکز است.
این توزیع نشان می دهد که اکثریت فعالان ایکس فارسی در سطح «اینفلوینسرهای میان رده» قرار دارند . آنها معمولاً محتوای تخصصی تولید میکنند، جامعه ای وفادار دارند و سطح تعامل بالایی ایجاد می کنند. به عبارتی، ایکس بیش از آنکه محل ستاره سازی به سبک اینستاگرام باشد، بستری برای میکرو اینفلوینسر ها است.
از سوی دیگر جایگاه «مگااینفلوینسر» در ایکس فارسی سخت تر است و بیشتر کاربران در بازه های میانی متوقف می شوند. دلیل آن می تواند محدودیت رشد ارگانیک، جدی تر بودن مخاطب ایکس، و وابستگی بیشتر به محتوای مستمر و تحلیلی باشد.
شهرت در ایکس نه صرفاً با تعداد فالوور، بلکه با اثرگذاری واقعی و تعامل فکری سنجیده می شود. بسیاری از کاربران با 100تا 300هزار فالوور ازنظر نفوذ اجتماعی و رسانه ای بسیار تاثیرگذارتر از کسانی هستند که فقط تعداد دنبال کننده بالاتر دارند.
بر اساس این گزارش، توزیع کاربران فارسی زبان در ایکس بر حسب تعداد فالوور به شکل زیر است:
صفحات دارای بیش از 1 میلیون فالوور: 1 درصد
500هزار تا 1 میلیون فالوور: 2 درصد
200 هزار تا 500هزار فالوور: 4 درصد
100 هزار تا 200 هزار فالوور: 8 درصد
70 هزار تا 100 هزار فالوور: 10 درصد
50هزار تا 70هزار فالوور: 10 درصد
30هزار تا 50هزار فالوور: 30 درصد
20هزار تا 30هزار فالوور: 35 درصد