اینستاگرام زنانهتر، یوتیوب و توییتر مردانهتر

اینستاگرام زنانهتر، یوتیوب و توییتر مردانهتر؛
در عصر ارتباطات و سلطهی فضای مجازی، شبکههای اجتماعی به یکی از مهمترین بسترهای تعامل، بیان دیدگاه، تولید محتوا و حتی کسب درآمد تبدیل شدهاند.
آمارهای منتشر شده در اردیبهشت 1404 از سوی پلتفرمIN6.IR نشان میدهد که در سه شبکه اجتماعی مهم و پرمخاطب یوتیوب، توییتر (X) و اینستاگرام که کاربر محور هستند، مردان سهم بسیار بیشتری از حضور فعال را به خود اختصاص دادهاند.
تصویر بالا، اینفوگرافیکی است که به بررسی حضور زنان و مردان در میان کاربران پرمخاطب (اینفلوینسرها) در سه شبکه اجتماعی مهم در ایران میپردازد.
بر اساس این اینفوگرافیک:
1. توییتر (X)
• مردان: 79٪
• زنان: 21٪
2. یوتیوب
• مردان: 80٪
• زنان: 20٪
3. اینستاگرام
• مردان: 66٪
• زنان: 34٪
با وجود اینکه اینستاگرام نسبت به دو پلتفرم دیگر فضایی متعادلتر دارد، اما همچنان مردان در هر سه شبکهی اجتماعی سهم بیشتری از کاربران را تشکیل میدهند. اما علت را در جه جیز میتوان یافت؟
ماهیت پلتفرم و تاثیر آن بر جذب جنسیتها
پلتفرمها، بسته به ساختار و نوع محتوایی که محور فعالیت کاربران قرار میگیرد، بهطور طبیعی گروههای خاصی از کاربران را بیشتر جذب میکنند.
• اینستاگرام: پلتفرمی بصری، هنری، سبکزندگیمحور و بر پایه روایت زندگی روزمره، مد، زیبایی، غذا، سفر و هنر. این فضاها با علایق بخش زیادی از زنان همراستا بوده است. به همین دلیل، زنان در این پلتفرم حضور فعالتر و راحتتری دارند.
• توییتر (X): با وجود تغییر ماهیت این پلتفرم در سالهای اخیر ، توییتر پلتفرمی است متنی و مبتنی بر گفتوگو، نظر دادن، اغلب تحلیل سیاسی و فرهنگی، و تعامل با رخدادهای روز. بهطور سنتی، این حوزهها در ایران (و بسیاری جوامع دیگر) با حضور بیشتر مردان گره خورده است.
• یوتیوب: پلتفرمی برای تولید و مصرف محتوای ویدیویی طولانی. تولید محتوای ویدیویی نیازمند تجهیزات، مهارت، اعتماد به نفس و ایستادن در معرض دید عمومی است. با این تفاسیر درصد پایین مشارکت زنان در یوتیوب چندان عجیب نیست.